2/13/2015

Budowanie charakterów

Kolejny raz miałam okazję się przekonać, że sugerowany wiek odbiorcy książek czy gier niekiedy zupełnie mija się rzeczywistością. Wszystko zależy od dziecka i jego zainteresowań, a z tym bywa bardzo różnie. 
Co więcej, coś, co wydaje mi się interesujące i jestem prawie pewna, że spodoba się mojej córce - może zupełnie nie zrobić na niej wrażenia i odwrotnie.
Niedawno wpały mi w ręce ciekawe publikacje zupełnie mi do tej pory nieznanej Oficyny Wydawniczej Vocatio. Seria nosi tytuł "Budowanie charakterów" i obejmuje książki poruszające różne ważne tematy, które pomagają mądrze kształtować dziecięcą osobowość.


Gdy przeglądałam sobie te książki w domu, nie sądziłam nawet, że zainteresują moją 3-latkę. Owszem mają duże, kolorowe ilustracje, ale treść jest skierowana raczej do dzieci starszych (od lat 5). Etyka pracy, konsekwencje złych wyborów, pojęcie prawdziwej przyjaźni i lojalności - myślałam, że takie tematy ją zanudzą. 
Ale sama poprosiła, żebym przeczytała jej książeczkę o zajączku - "Prawdziwy przyjaciel", więc spróbowałam. I była zachwycona!
To historia miłego i uczynnego Zajączka, który z zawsze chęcią pomaga swoim leśnym przyjaciołom w potrzebie. Wiedzą, że zawsze można na niego liczyć i zapewniają go, że i oni pospieszą mu z pomocą, jeśli będzie miał kłopoty.
Okazja nadarza się bardzo szybko. Ogromna wichura i deszcz sieje w lesie spustoszenie. Niszczy domy zwierząt i okolicę. Mały synek Zajączka zostaje porwany przez nurt płynącej wody i ojciec nie jest w stanie mu pomóc. Maleństwo w każdej chwili może utonąć. Zajączek błaga kolejno wszystkoch swoich leśnych przyjaciół o pomoc w uratowaniu swojego dziecka - niestety każdy zajmuje się naprawą swojego dobytku i prosi, żeby przyszedł innym razem. Tu jednak trzeba działać szybko, bo życie małego synka wisi na włosku. Zdesperowany i bezradny Zajączek powoli traci nadzieję... Siada na kamieniu i płacze.
Ale nie martwcie się, maleństwo zostanie uratowane, ale szczegóły zachowam w tajemnicy :)






Kolejna książką z tej serii, którą od kilku dni czytamy obowiązkowo codziennie przed zaśnięciem to "Nieuchronne konsekwencje".
Jej bohaterem jest mały, naiwny Delfinek, który wpada w szkole w nieodpowiednie towarzystwo. Imponują mu koledzy nie cieszący się dobrą opinią i stara się ich naśladować. Choć rodzice niejednokrotnie go ostrzegali przed kłopotami, w jakie może wpaść, delfinek nie zauważał w swoich kolegach niczego niewłaściwego. Pewnego dnia namawiają go na wspólne wagary. Plan jest taki - lody i kino. Mało tego, gdy Delfinek mówi, że nie ma pieniędzy, Rekiny, Orka, Rozgwiazda i Płaszczka zapewniają, że to oni stawiają. 'Oni naprawdę mnie lubią' - myśli sobie mały głuptasek. Nie zdaje sobie sprawy, że jego "przyjaciele" postanawiają ukraść lody, a do kina chcą dostać się bez biletu. Cała gromadka zostaje przyłapana na gorącym uczynku. Zawstydzony i oszołomiony Delfinek w końcu zdaje sobie sprawę, że rodzice mieli rację. 
I tu wszystko dobrze się kończy, a Delfinek dzieki tej nauczce w końcu zaczyna rozumieć, co oznacza pojęcie konsekwencji






Ostatnia książka z tej serii, którą dziś czytałyśmy z córą po raz pierwszy, "Ważne zadanie", porusza temat etyki pracy.
Zbliża się zima i pora przygotować zapasy. Król Lew zwołuje zebranie i każdemu ze zwierząt wyznacza konkretne zadanie, które pozwoli im zebrać odpowiednie pożywienie. Od tego, czy zwierzęta je wykonają zależy to, czy uda im się przetrwać zimę. Niektórzy od razu dają sobie spokój myśląc, że nie ma się co spieszyć, przecież do zimy daleko. Inni zabierają się do roboty, Jeszcze inni kombinują, jak by tu oszukać innych i zagarnąć owoce ich pracy dla siebie. Jak w życiu... 
Jakie konsekwencje przyniosą takie postawy zwierząt? Czy uda im się przetrwać zimę?
Czy oszust zostanie ukarany?
O tym wszystkim przeczytacie w tej uroczej ksiażeczce :)






Autorką ksiażek jest Justyna Wacławik. Na końcu każdej książki znajdziemy mini przewodnik dla rodziców i wychowawców, a także pytania nawiązujące do tekstu oparte na fragmentach Biblii. Mają one stanowić inspirację do rozmowy z dzieckiem na tematy, jakie porusza dana historia.

Oficyna Wydawnicza Vocatio 

Książki z serii "Budowanie charakterów" można kupić TU/TU/TU.


3 komentarze:

  1. Uwielbiam w literaturze dziecięcej to, że bawi i uczy zarazem - tak powinno być. :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Śliczne kolorowe książki...mojego średniego wciągnęła kolekcja Tolkiena a ja usynam z nudów jak to czytam ;) ważne, żeby dzieciom.się podobało

    OdpowiedzUsuń
  3. Naprawdę świetnie napisane. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2016 Maluszkowe inspiracje , Blogger